Jako majitel společnosti, která se nyní ocitá těsně před prodejem novému majiteli, pochopitelně chcete, abyste své úsilí a hodnotu veškerého majetku zhodnotili odpovídajícím způsobem. To zní na první pohled relativně jednoduše, ovšem nastavení ceny je jedním z největších zádrhelů, kvůli nimž se může prodej firem protáhnout i na několik dlouhých měsíců. Strana kupujícího i prodávajícího mají totiž o výši ceny diametrálně odlišnou představu a někdy je velmi složité najít kompromis.

Jak se firma oceňuje?

Prodej firem se většinou zadrhne právě na procesu zjištění hodnoty a tím pádem i výše prodejní ceny daného podniku. Ekonomové a akademičtí pracovníci sice vyvinuly několik metod sloužících k objektivnímu ocenění hodnoty podniku, nicméně řada z nich je v podnikatelské praxi nepoužitelná. Důvodem je relativně vysoká složitost výpočtu a nutnost velkého množství údajů, které jsou jen velmi těžko dostupné. Pokud tedy nemáte jasnou představu o prodejní ceně vaší firmy, nemusíte si nijak zoufat.

Na čem cena závisí?

Prodej firmy a její ocenění závisí na několika faktorech, z nichž některé nemůžete jako majitel rodinného byznysu ovlivnit. Aktivní firmy na prodej totiž fungují v tržní ekonomice, která je ovlivněna legislativními faktory nebo mezinárodní situací, která může prodejní cenu rapidně snížit, ale také zvýšit. Velmi důležitá je pochopitelně i perspektiva oboru, v němž daná společnost funguje. Pokud se jedná o odvětví s předpokládaným vysokým růstem, můžete nastavit vyšší prodejní cenu.

Kdo ocenění provede?

Ocenění hodnoty podniku v praxi provádí specializovaná poradenská společnost, která za dlouhé roky svého působení vyvinula objektivní metody ocenění firmy na prodej. Díky této propracované metodice je ohodnocena jakákoliv firma na prodej, přičemž je vycházeno hlavně z dostupných údajů. Ty jsou ovšem porovnány a analyzovány s přihlédnutím k aktuální situace v české i světové ekonomice.

Cena je jedním z důvodů dlouhých jednání, kvůli němuž je prodej aktivních firem relativně zdlouhavý. Nemusíte se ovšem ničeho obávat, protože poradenská společnost ocení váš podnik místo vás.